Gyakori Kérdések + Válaszok a D-vitaminról

Mi is a D-vitamin valójában?

A D-vitamin elnevezés alatt 3 vitamin értendő, méghozzá a D1-, a D2-és a D3 vitaminok. Ezek mindegyike zsírban oldódó vitamin, s tulajdonképpen nem is igazán vitaminok, hanem a szteroidok csoportjába tartozó aktív vitaminok és hormonok, jobban mondva hormonszerű előanyagok, melyek az aktív D-vitamin termelődéséhez járulnak hozzá. 

A D-vitamint kalciferolnak is szokták nevezni. Szervezetünk képes előállítani, de csak megfelelő idejű napon való tartózkodás hatására, emiatt különösen a téli hónapokban erőteljes vitaminhiány léphet fel a legtöbb embernél.

A D-vitamin egyik legfontosabb feladata a kalciumháztartás szabályozása, ezzel pedig főként a csontok és fogak egészségéhez járul hozzá. Azonban rendkívül lényeges, hogy a D-vitamin tulajdonképpen minden sejtünk működéséhez elengedhetetlen.

Immunrendszerünk számára teljességgel nélkülözhetetlen a D-vitamin, mivel csak megfelelő mennyisége esetén tudja ellátni valamennyi védelmi funkcióját. S mivel szervezetünk egészségét alapvetően immunrendszerünk hatékonysága határozza meg, így a D-vitaminnal való ellátottságunk rendkívül fontos számunkra.

Mindezeken felül a D-vitamin még számtalan fontos élettani funkcióban vesz részt, többek között védelmet biztosíthat a különféle allergiás reakciók és daganatos megbetegedések ellen, valamint gátolja az 1-es típusú gyermekkori cukorbetegség kialakulását is.

Miért alakulhat ki D-vitamin-hiány?

A D-vitamin létfontosságú szervezetünk számára, azonban igen nehéz, szinte lehetetlen fedezni a napi szükségletünket táplálkozásunk és a napsugárzás hatása által. Ezért világszerte sok millióan, hazánkban pedig a lakosság körülbelül 95 százaléka szenved D-vitamin-hiánytól. 

Fokozottan jelentkezik a probléma a téli hónapok folyamán, amikor időnként egyáltalán nincsenek napos időszakok, így szervezetünk nem képes még kis mennyiségű D-vitamint sem előállítani. De a nyári hónapok alatt sem biztosított a D-vitaminnal való ellátottságunk, hiszen sokan nem is mernek a napra menni a bőrrák kialakulásától félve. Mások pedig egyszerűen egész nap dolgoznak egy irodában vagy más fedett helyen, így hiába van nyár, akkor sem éri megfelelő mennyiségű nap a bőrüket.

Ezért tulajdonképpen mindenkinek pótolnia szükséges a D-vitamin mennyiségét valamilyen jó minőségű táplálékkiegészítővel, mert csak így biztosítható szervezetünkben a szükséges mennyiségű D-vitamin megléte. 

Milyen problémákat okozhat a D-vitamin hiánya?

Bár rengeteg egészségügyi probléma származik a D-vitamin hiányából, a legtöbb embernek fogalma sincs róla, hogy mindezeknek a panaszoknak a D-vitamin-hiány az okozója.

A legszembetűnőbb és egyben legismertebb betegség talán az angolkór nevezetű állapot, amikor gyermekeknél jellegzetes O-alakú lábak alakulnak ki, deformálódnak a csontok, nagy fej és úgynevezett tyúkmell keletkezik. 

A D-vitamin hiánya okozhat mozgásfejlődésbeli lemaradásokat, mint ahogy az izomzat tónusának csökkenését is kiválthatja.

A D-vitamin hiányos állapota igen könnyen vezethet csontritkuláshoz, így idősebb korban nagyobb lehet például a csípőtáji törések kialakulásának kockázata is. 

A D-vitamin-hiány az immunrendszert jelentősen legyengítheti, így például sokkal gyakrabban kaphatóak el a különböző fertőzések vagy akár az influenza is. Az allergiás reakciók is nagyobb eséllyel alakulnak ki, így például az ekcémára is nagyobb hajlam mutatkozik D-vitamin-hiányos állapotban.

Továbbá a D-vitamin hiánya hozzájárulhat a gyermekkori 1-es típusú cukorbetegség kialakulásához, valamint a különféle kardiovaszkuláris megbetegedések is nagyobb eséllyel léphetnek fel.

Rendkívül lényeges, hogy klinikai kutatások során a tudósok arra a megállapításra jutottak, hogy a lakosság D-vitamin hiányának megszűnése következtében nagyságrendileg 35 százalékkal kisebb lenne az esély a daganatos megbetegedések kialakulására. Ugyanis a D-vitamin hiánya esetén megnő a sejtfalak áteresztőképessége, ami jelentősen hozzájárulhat a rákos betegségek keletkezéséhez. 

Ha a magyar lakosság megfelelő mennyiségű D-vitamint fogyasztana, akkor az átlagéletkor becslések szerint 2-3 évvel is megnövekedhetne.

Mennyi D-vitaminra van szükségünk naponta?

Nagyon sokáig alábecsülték a tudósok a D-vitamin jelentőségét, így a szükséges napi mennyiségét is igen alacsony szinten állapították meg. Manapság is igen vitatott kérdés, hogy mennyi D-vitamin ajánlott naponta, főként hogy jelentősen eltérő lehet a szükséglet a kor, az életkörülmények, a táplálkozási szokások, az egészségi állapot valamint az éghajlati viszonyok függvényében.

A hazai orvostársadalom összefogásának hála néhány évvel ezelőtt megszületett a manapság elfogadottnak tekintett szakmai ajánlás a D-vitamin napi szükségletére vonatkozóan. Ennek értelmében egy egészséges felnőtt számára napi 1500-2000 Nemzetközi Egység D-vitamin bevitele javasolható.

Ez a mennyiség természetesen növekszik gyermekek, várandósok és szoptatós anyák esetén, de rossz egészségi állapot fennállásakor is érdemes emelt dózisban magunkhoz venni a D-vitamint.

Arról is megoszlanak a vélemények, hogy mekkora mennyiségű D-vitamint fogyaszthatunk el naponta biztonságosan. A szakemberek napi maximum 4000 NE D-vitamint ajánlanak, mert ekkora mennyiségnél még biztosan semmilyen negatív hatást nem okozhat a szervezetben.d-vitamin-9

Hogyan pótolhatjuk leghatékonyabban a D-vitamint?

A D-vitamint tehát okvetlenül valamilyen étrend-kiegészítő formájában kell bejuttatnunk a szervezetünkbe, azonban az sem mindegy, hogy ez milyen minőségű, és milyen hatékonyságú D-vitamint tartalmaz.

Nagyon nagy különbségek vannak a különféle vitamin-és ásványianyag táplálékkiegészítők felszívódása, megtartása és hasznosulása között. Leegyszerűsítve elmondható, hogy minden esetben hasznosabb és jobb a szervezetünknek, ha minél természetesebb az adott készítmény, hiszen annál jobban tolerálja és hasznosítja azt szervezetünk.

A Biocom D-vitamin-készítményeinek titka a „plant cell” vagyis a „növényi cella”technológia, melynek köszönhetően 100%-os növényi sejt alapú, rendkívül nagy hatékonyságú, és 97%-os felszívódású készítményeket képesek előállítani. E különleges étrend-kiegészítők hatékonysága messze túlszárnyalja a hagyományos 25%-os felszívódási tulajdonságokkal rendelkező táplálékkiegészítőket.

Ráadásul ezeknél az organikus kötésű vitaminkészítményeknél nincsen szükség stabilizátorokra, emulgeátorszerekre vagy bármilyen más mesterséges anyagra, s emiatt szervezetünk számára éppen olyanok, mint bármely természetes táplálék, s ennek megfelelően szívódnak fel és hasznosulnak. 

A Biocom D-vitamin- készítményei bioenergetikailag teljes mértékben összhangban vannak a szervezettel, és mindenféle vegyszertől mentesen, teljesen természetesen érik el maximális felszívódási és hasznosulási képességeiket.

Miért nem elég csak kalciumot szedni?

A kalcium nélkülözhetetlen csontjaink és fogaink erősségéhez és egészségéhez. Azonban ha önmagában szedjük, akkor nem képes megfelelően felszívódni, ugyanis ehhez elegendő mennyiségű D-vitaminra van szüksége. 

Számtalan klinikai kutatás igazolta már, hogy sokkal jobb azoknak a csontsűrűségi eredménye, akik D-vitaminnal együtt szednek kalciumot, mint akik csak önmagában fogyasztanak kalciumot.

Miért kell D-vitamint szedni terhesség és szoptatás alatt?

A D-vitamin létfontosságú számunkra, hiszen rengeteg élettani funkcióban tölt be fontos szerepet. Ezért természetesen a terhesség és szoptatás alatt is gondoskodnunk kel megfelelő mennyiségű pótlásáról, hiszen ilyenkor mind a kismamának, mind pedig a magzatnak fokozott D-vitamin-bevitelre van szüksége.

Ha a kismama szervezetében kevés a D-vitamin, akkor fokozott a kockázata a terhességi magas vérnyomás és a cukorbetegség kialakulásának, a magzat pedig akár kisebb súllyal jöhet a világra.

A fejlődő magzat számára az anya vérében található D-vitamin-molekulák jelentik az egyetlen D-vitamin-forrást. A D-vitamin elengedhetetlen a csontvázrendszer egészséges fejlődéséhez, így ha kevés az anya szervezetében a szintje, akkor akár koponyadeformitás és alacsony kalciumszint alakulhat ki a magzatnál.

Alacsony D-vitamin-szint mellett nagyobb eséllyel jönnek létre zavarok az immunrendszer és az idegrendszer fejlődésében is.

A szülést követően továbbra is rendkívül fontos, hogy a kismama pótolja a D-vitamint szervezetében, hiszen ezután is az anya jelenti a magzat számára az egyedüli D-vitamin forrást az anyatejen keresztül. Az újszülött egészséges fejlődéséhez, csontjainak és fogainak épségéhez, valamint immunrendszerének megfelelő kialakulásához is elengedhetetlen a D-vitaminnal való ellátottsága.

Tehát a kismamának okvetlenül szükséges a terhesség és a szoptatás alatt pótolnia a D-vitamint, amivel jelentősen hozzájárul saját maga és magzata egészségének megőrzéséhez. Ezért minden kismamának javasolható, hogy kérdezze meg orvosát arról, hogy hogyan fedezheti napi D-vitamin-szükségletét.

Miért kell fokozottan figyelni a gyermekek D-vitamin-bevitelére?

A D-vitamin egyik legfontosabb hatása, hogy hozzájárul az egészséges csontrendszer fejlődéséhez és megőrzéséhez. Éppen ezért gyermekeink számára is kulcsfontosságú, hogy megfelelő mennyiségű D-vitamin legyen szervezetükben.

Ha nem elegendő a gyermek D-vitamin-szintje, akkor a csontrendszere nem lesz képes megfelelő ütemben fejlődni, erősödni, aminek igen komoly következményei is lehetnek.

Mindenképpen fontos azt is megjegyezni, hogy napjainkban körülbelül 3 éves korig javasolják az orvosok a D-vitamin pótlását. Így ezután a legtöbb szülő már nem is igen törődik a D-vitamin pótlásával, pedig 3 éves kor után a legaktívabb a csontfejlődés folyamata, amiben a D-vitamin rendkívül fontos szerepet játszik.